IPJ GORJ Evaluare activitati 12 luni 2017
INTRODUCERE
În anul 2017, activitatea Inspectoratului de Poliţie Judeţean Gorj a fost marcată de evenimente şi acţiuni importante care au contribuit la asigurarea unui mediu de siguranţă al cetăţenilor din judeţul Gorj, fiind concentrată pe creşterea calităţii serviciului poliţienesc şi promovarea unei politici de transparenţă în relaţia cu comunitatea.
OBIECTIVE INSTITUŢIONALE 2017
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Gorj, prin activităţile specifice desfăşurate, a urmărit îndeplinirea obiectivelor stabilite în Programul de Guvernare pentru perioada 2017–2020 şi a priorităţilor Poliţiei Române în domeniul ordinii publice, respectiv:
OBIECTIVE NAŢIONALE PRIORITARE
▪ Creşterea gradului de siguranţă şi protecţie pentru cetăţeni;
▪ Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii organizate şi transfrontaliere;
▪ Asigurarea climatului de legalitate a mediului de afaceri;
▪ Asigurarea resurselor umane, a mijloacelor materiale, financiare şi informaţionale necesare dezvoltării şi menţinerii capacităţii operaţionale a Poliţiei Române.
OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI DE INTERES LOCAL
-
-
-
-
Prevenirea delicvenţei juvenile şi a victimizării minorilor;
-
-
-
-
-
-
-
Prevenirea infracţiunilor contra patrimoniului;
-
-
-
Activitatea managerială a fost orientată pe eficientizarea modului de gestionare a resurselor umane şi materiale pentru asigurarea gradului de siguranţă şi protecţie a cetăţenilor, combaterea infracţionalităţii şi creşterea calităţii serviciului poliţienesc, fiind implementate următoarele principii:
-
coordonarea integrată a poliţiştilor şi direcţionarea către principalele segmente de criminalitate;
-
intervenţia operativă la solicitările cetăţenilor;
-
promovarea unui management proactiv al activităţilor operative, de anticipare şi prevenire a criminalităţii;
-
responsabilizarea personalului pentru îndeplinirea standardelor profesionale şi a criteriilor de evaluare a performanţelor;
-
axarea activităţilor de constatare şi soluţionare pe calitatea actelor de procedură şi complexitatea cauzelor;
-
aplicarea conceptului de management al calităţii.
MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIONALE
Gestionarea resurselor umane
La data de 31.12.2017 procentul de încadrare a fost de 85,90%, respectiv 768 de polițiști și personal contractual.
În cursul anului 2017, 60 polițiști (12 ofiţeri, 48 agenţi), precum și 2 P.C. au încetat raporturile de serviciu cu unitatea.
Evoluţia stării şi practicii disciplinare a constituit o prioritate şi a fost monitorizată atent de către conducerea I.P.J. Gorj.
Au fost emise 29 dispoziţii de cercetare prealabilă pentru abateri disciplinare săvârşite de lucrători ai I.P.J. Gorj şi s-a dispus analizarea în Consiliul de Disciplină în 12 cazuri.
După finalizarea cercetărilor prealabile au fost aplicate 23 sancţiuni disciplinare la 4 ofițeri și 19 agenți de poliţie, după cum urmează:
-
13 cu mustrare scrisă;
-
3 cu diminuarea drepturilor salariale pentru funcţia îndeplinită;
-
2 cu amânarea promovării în funcții superioare;
-
3 cu trecere în funcție inferioară;
-
2 cu destituire.
În perioada supusă evaluării, pentru modul profesionist în care şi-au îndeplinit atribuțiile de serviciu, au fost recompensați 79 polițiști ( 27 ofițeri și 52 agenți), după cum urmează:
-
Mulțumiri scrise = 21 ( 9 ofițeri și 12 agenți);
-
Felicitări scrise = 44 ( 14 ofițeri și 30 agenți);
-
Avansarea în gradul profesional următor înaintea îndeplinirii stagiului minim = 14 ( 4 ofițeri și 10 agenți).
Utilizarea resurselor financiare
La finele anului 2017 I.P.J. Gorj are o execuție bugetară a fondurilor repartizate de 99,99%. Astfel, din suma de 53.294.870 lei, alocată în anul 2017, s-a utilizat suma de 53.294.608 lei, după cum urmează:
-
cheltuieli de personal - 50.243.039 lei
-
cheltuieli bunuri şi servicii - 2.407.025 lei
-
contribuția la sănătate a pers. arestate preventiv - 23.625 lei
-
despăgubiri civile - 53.012 lei
-
active nefinanciare (investiții) - 26.668 lei
Investiţii
În perioada ianuarie - decembrie 2017, au fost continuate lucrările necesare consolidării, reparării şi modernizării imobilelor aflate în administrare. Astfel, au efectuate lucrări de reparaţii curente la reşedinţa I.P.J. Gorj, sediile Poliţiei Municipiului Târgu-Jiu, Poliţiei Oraşului Târgu-Cărbuneşti, Poliţiei Oraşului Novaci, Postului de Poliţie Drăguțești, Postul de Poliţie Țânțăreni, Postul de Poliţie Runcu, Postul de Poliţie Baia de Fier, Postul de Poliţie Săcelu, Postul de Poliţie Bălănești, Polovragi, Postul de Poliţie Săuleşti, Postul de Poliţie Dănciuleşti, Postul de Poliţie Dragoteşti, Postul de Poliţie Vladimir, Postul de Poliţie Telești, valoarea totală a lucrărilor fiind de 142.513, lei.
Dotarea cu tehnică a unităţilor de poliţie
În cursul anului 2017asigurarea mobilităţii terestre a structurilor Inspectoratului de Poliţie Judeţean Gorj pentru îndeplinirea misiunilor şi activităţilor specifice, s-a realizat cu un grad de dotare al parcului auto de 60 %.
Achiziţii publice
Pentru buna desfăşurare a activităţilor la nivelul I.P.J. Gorj, în anul 2017 au fost derulate un număr de 173 proceduri de achiziţie publică, constând în achiziţia de piese de schimb, uleiuri şi reparaţii curente pentru autospecialele din dotare, reparaţii curente la imobile, aprovizionarea de imprimate tipizate, bunuri materiale, consumabile, obiecte de inventar, materiale de curățenie, hrană și medicamente pentru câinii de serviciu.
Totodată, în atelierul propriu al unităţii au fost efectuate 245 reparaţii curente şi 135 revizii tehnice la autospecialele din dotare.
REALIZĂRI ÎN DOMENIUL PROPRIU DE COMPETENŢĂ
SIGURANŢA CETĂŢEANULUI ŞI EVOLUŢIA FENOMENULUI INFRACŢIONAL
Prevenirea criminalităţii
Activităţile de prevenire s-au derulat în concordanţă cu cele două domenii de acţiune prioritară stabilite de Poliţia Română: prevenirea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor şi prevenirea infracţiunilor contra patrimoniului, sens în care, la nivelul I.P.J. Gorj au fost întocmite două programe locale de prevenire a criminalităţii:
- Programul de prevenire a delincvenţei juvenile şi victimizării minorilor;
- Programul de prevenire a infracţiunilor contra patrimoniului.
În conformitate cu domeniile de acţiune preventivă, prioritare la nivelul IPJ Gorj pentru anul 2017, au fost iniţiate şi derulate:
-
Campania pentru prevenirea infracțiunilor de furt din societăți comerciale;
-
Campania pentru prevenirea infracțiunilor de furt din locuințe;
-
Campania de informare a cetățenilor pentru prevenirea infracțiunilor și contravențiilor la regimul silvic;
-
Campania pentru prevenirea infracțiunilor de furt din locuințe “Hoții sunt creativi-fii preventiv”, iniţiată de IGPR – ICPC la nivel naţional;
-
Planul de măsuri pentru intensificarea activităților de prevenire a infracțiunilor de furt din locuințe prin modul de operare ”Împrietenire cu victima”;
-
Campania de prevenire a victimizării copiilor ”Școala în siguranță”, iniţiată de IGPR – ICPC la nivel naţional;
-
Campania ”Aripi Frânte” pentru prevenire a violenței domestice, iniţiată de IGPR – ICPC la nivel naţional.
La nivelul Biroului de Analiză și Prevenire a Criminalității au fost întocmite un număr de 218 planuri de acţiune, fiind desfășurate următoarele activități:
-
În baza Programului de prevenire a delincvenţei juvenile şi victimizării minorilor, au fost organizate 343 activităţi informativ - preventive la care au participat aproximativ 12.700 beneficiari. Cu aceste ocazii au fost organizate întâlniri / dezbateri cu elevii, şedinţe cu părinţii, consilierii şcolari şi consilierii psihologici, conducerea şi cadrele didactice în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar, întâlniri cu beneficiarii caselor de tip familial și centrelor maternale.
-
În baza Programului de prevenire a infracţiunilor contra patrimoniului au fost organizate 334 activităţi informativ - preventive, astfel:
-
155 activități pe linia prevenirii furturilor din locuințe;
-
25 activități pe linia prevenirii furturilor din buzunare, poșete și genți;
-
81 activități pe linia prevenirii furturilor din locuințe prin metoda ”Împrietenire cu victima”.
-
45 activităţi pe linia prevenirii furturilor din societăţile comerciale;
-
8 activități pe linia prevenirii înșelăciunilor prin metoda „Falsul cumpărător al maşinii de cusut” și „Accidentul”;
-
13 activităţi pe linia prevenirii furturilor de şi din auto;
-
39 activităţi pe linia prevenirii delictelor silvice.
Cu aceste ocazii au fost distribuite pliante cu informații și recomandări preventive, purtate discuții cu cetățenii pentru conştientizarea acestora să adopte unor măsuri minime de autoprotecţie în vederea protejării bunurilor şi valorilor personale şi diminuării riscului victimal, beneficiari ai activităţilor fiind aproximativ 17.500 persoane.
-
În cadrul Campaniei naţionale de prevenire a violenţei în familie ”Aripi Frânte” s-au desfășurat 57 activități informativ-preventive, ocazie cu care au fost prezentate aspecte legislative privind violenţa în familie, ordinul de protecţie, precum şi serviciile de care pot beneficia victimele, fiind purtate discuții cu aproximativ 2.200 cetățeni. În aceeași perioadă au fost desfășurate un număr de 226 activități pe alte domenii de prevenire, totalizând un număr de aproximativ 12.100 beneficiari.
Managementul integrat al ordinii şi siguranţei publice.
În anul 2017, activitatea de menţinere a ordinii publice pe raza judeţului s-a realizat în sistem integrat împreună cu structurile de jandarmi din cadrul I.J.J. Gorj, în baza Planului Unic de Ordine şi Siguranţă Publică, având ca scop:
-
creşterea gradului de siguranţă a cetăţeanului;
-
asigurarea măsurilor de ordine publică şi siguranţă civică în zona instituţiilor de învăţământ;
-
întărirea dispozitivelor de menţinere a ordinii publice;
-
prevenirea şi combaterea furturilor şi tăierilor ilegale de material lemnos din fondul forestier.
Acţiuni organizate în cooperare cu alte structuri
-
18 misiuni de asigurare a ordinii şi siguranţei publice cu ocazia desfăşurării unor acţiuni de protest;
-
626 misiuni de asigurare a măsurilor de ordine cu ocazia manifestărilor sportive / culturale;
-
202 misiuni de asigurare a măsurilor de ordine cu ocazia manifestărilor comemorative şi religioase ce au avut loc pe raza județului;
-
274 misiuni de asigurare a măsurilor de ordine cu ocazia altor manifestări.
Managementul situaţiilor de urgenţă
În această perioadă s-a participat la 2 exerciții organizate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență Gorj – „Gestionarea unei situaţii de urgenţă în cazul producerii unui cutremur urmat de incendiu la Spitalul Judeţean de Urgenţă Tg. Jiu”, ocazie cu care a fost pus în aplicare Planul Roşu de intervenţie al judeţului Gorj, respectiv „Exerciţiu cu forţele şi mijloacele proprii pentru antrenarea structurilor de intervenţie în vederea îndeplinirii misiunilor specifice în situaţia producerii unor inundaţii în Bazinul Inferior al râului Jiu”.
Totodată, în cooperare cu I.S.U. Gorj, au fost stabilite modalităţile de intervenţie şi forţele participante pentru punerea în aplicare a măsurilor prevăzute în Registrul de riscuri şi capabilităţi, respectiv a Concepţiei Unice de acţiune în astfel de cazuri la nivelul judeţului Gorj.
Intervenția la evenimente
Pe linia Sistemului Unic Apeluri de Urgenţă 112, în anul 2017, la Centrul Operaţional – Dispecerat 112 din cadrul I.P.J. Gorj, au fost primite şi dispecerizate către subunităţile teritoriale, un număr de 15.314 apeluri, din care în 5.228 cazuri s-a impus intervenţia de urgenţă a lucrătorilor de poliţie la faţa locului, diferenţa de 10.086 reprezentând apeluri cu caracter informativ și reveniri.
În cazul celor 5.228 apeluri primite prin S.N.U.A.U. 112, timpul de reacţie la sesizările diverşilor apelanţi se prezintă astfel :
- în 4.077 cazuri, timpul scurs de la primirea sesizării şi până la ajungerea primului poliţist la faţa locului a fost de maxim 10 minute, fiind dirijată cea mai apropiată patrulă de poliţie de locul sesizat de apelant, ceea ce reprezintă 77,98 % din totalul apelurilor primite;
Criminalitatea stradală
Prevenirea şi combaterea criminalităţii stradale a constituit un obiectiv prioritar pentru Inspectoratul de Poliţie Judeţean Gorj, continuându-se aceeaşi manieră de abordare, axată pe apropierea de comunitate, pregătirea antiinfracţională a cetăţenilor şi perfecţionarea sistemului de ordine şi siguranţă publică, prin utilizarea unui sistem de management al resurselor bazat pe analiza informaţiilor şi maparea incidentelor.
Infracţiunile stradale sesizate au înregistrat o scădere procentuală de -5,86%, (-16 fapte), de la 273 în anul 2016 la 257 în anul 2017.
Comparativ cu anul 2016, infracţiunile de furt sesizate a fi comise în mediul stradal scad cu 8,11 %, de la 259 la 238 în anul 2017.
În perioada de referinţă nu s-au înregistrat infracţiuni comise cu violenţă pe acest segment: omor, tentativă la infracţiunea de omor, lovituri cauzatoare de moarte, viol sau tentative de viol.
Criminalitatea în mediul rural
-
Infracţiunile sesizate în mediul rural prezintă o scădere de 122 fapte (-2,5%) de la 4.874 fapte în anul 2016 la 4.752 fapte în anul 2017.
Ponderea infracţiunilor sesizate este deţinută de cele contra patrimoniului, respectiv 1.657 fapte în anul 2017, faţă de 1.635 fapte în anul 2016, precum şi infracţiunile contra persoanei, unde regăsim 1.670 fapte în anul 2017, faţă de 1.623 în anul 2016. Nu s-au înregistrat infracţiuni de omor, tentativă de omor sau lovituri cauzatoare de moarte.
Infracţiunile contra integrităţii corporale cresc cu 51 fapte, de la 1.050 în anul 2016, la 1.101 fapte în anul 2017 (+ 4,85%).
Infracţiunile de furt sesizate în mediul rural au scăzut, de la 877 în anul 2016, la 834 în anul 2017 (-43 fapte, respectiv -4,90%);
Infracţiunile de lovire (1.043) şi furt (834), rămân principala problematică a infracţionalităţii din mediul rural, numărul infracţiunilor de lovire fiind în uşoară creştere faţă de perioada similară a anului 2016 (+3,78% ), în timp ce numărul infracţiunilor de furt scad faţă de perioada similară a anului 2016 (-4,90%).
-
Infracţiunile stradale sesizate în mediul rural prezintă o scădere, de la 33 fapte în anul 2016 la 31 fapte în anul 2017, toate fiind infracţiuni de furt.
Criminalitatea în mediul urban
În mediul urban, în anul 2017 au fost sesizate 4.806 infracţiuni, cu 13 mai puține faţă de anul 2016 (4.819).
Infracţiunile contra patrimoniului cresc cu 63 de fapte, de la 1.598 în anul 2016 la 1.661 în anul 2017, unde, la fel ca în mediul rural, predomină furturile, respectiv 928 fapte, aspect constatat şi în anul 2016.
În cazul infracţiunilor contra persoanei înregistrate în mediul urban, acestea au crescut o creştere de la 1.425 în anul 2016 la 1.451 în anul 2017 (+26 fapte).
Infracţiunile contra persoanei reprezintă 30,19 % din total infracţiuni sesizate în mediul urban, predominând lovirile şi alte violenţe - 602 fapte, faţă de 562 în anul 2016, ameninţările - 276 fapte, faţă de 316 în anul 2016, respectiv vătămările corporale din culpă - 376 fapte, faţă de 392 în anul 2016. În perioada de referinţă s-a înregistrat o infracţiune de omor în mediul urban.
Infracţiuni stradale sesizate în mediul urban:
În perioada analizată, în mediul urban au fost sesizate 225 infracţiuni stradale, cu 15 mai puține faţă de perioada similară a anului 2016 (240).
Principala problematică a infracţionalităţii stradale în mediul urban o reprezintă infracţiunile de furt, deşi acestea au înregistrat un trend descendent de la 207 fapte, faţă de 227 în anul 2016, evoluţia prezentându-se astfel:
În perioada analizată nu s-au înregistrat infracţiuni stradale de omor, tentativa de tâlhărie, viol, tentativa de viol, lovituri sau vătămări cauzatoare de moarte.
SIGURANŢA TRAFICULUI RUTIER
Pentru atingerea obiectivelor pe linie de poliţie rutieră, la nivelul IPJ Gorj au fost stabilite următoarele direcţii de acţiune:
1. Asigurarea unei prezenţe pro-active a lucrătorilor de poliţie rutieră în trafic şi combaterea eficientă a cauzelor generatoare de accidente rutiere grave;
2. Intensificarea activităţilor preventiv–educative şi concentrarea acestora în special pe categoriile de participanţi la trafic cu risc ridicat de victimizare în accidente rutiere.
3. Asigurarea unui climat de legalitate şi siguranţă în domeniul transportului public de persoane şi mărfuri;
4. Asigurarea împreună cu administratorii drumurilor a stării de viabilitate a drumurilor şi îndeplinirea de către aceştia a condiţiilor de siguranţă rutieră.
Dinamica accidentelor de circulaţie
Analiza dinamicii accidentelor rutiere cu urmări grave, relevă faptul că, în cursul anului 2017, pe raza judeţului Gorj s-a înregistrat un număr de 127 accidente grave (+2), soldate cu decesul a 40 participanţi la trafic (+11) si rănirea gravă a altor 101 (-15).
Dinamica accidentelor de circulație |
2016 |
2017 |
(+/-) |
(%) |
– accidente grave |
125 |
127 |
+2 |
+2% |
– persoane decedate |
29 |
40 |
+11 |
+38% |
– persoane rănite grav |
116 |
101 |
-15 |
-13% |
Distribuţia după ziua din săptămână când s-au produs
Din analiza datelor, se remarcă faptul că 54% dintre accidentele rutiere grave sunt distribuite în zilele de la sfârşitul săptămânii, respectiv vineri, sâmbătă și duminică.
Principalele cauze ale producerii accidentelor
În perioada analizată, principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave pe raza judeţului Gorj, au fost:
-
viteza neadaptată la condiţiile de drum (22% din accidentele rutiere grave)
-
traversare neregulamentară pietoni (14% din accidentele rutiere grave)
-
abateri bicicliști (11% din accidentele rutiere grave)
-
neacordare prioritate pietoni (6% din accidentele rutiere grave)
-
depășire neregulamentară (6% din accidentele rutiere grave)
-
pietoni pe partea carosabilă (6% din accidentele rutiere grave)
Se observă că principala cauză a producerii accidentelor rutiere grave în perioada de referință este viteza neadaptată la condiţiile de drum, care este responsabilă de producerea a 22% dintre accidentele rutiere grave, de 25% dintre persoanele decedate și de 23% dintre persoanele rănite grav.
Distribuţia după intervalul orar în care s-au produs
-
În intervalul orar 06:00–14:00 s-au produs 45 accidente rutiere grave, rezultând 13 persoane decedate și 40 persoane rănite grav;
-
În intervalul orar 14:00–22:00 s-au produs 56 accidente rutiere grave, rezultând 15 persoane decedate și 44 persoane rănite grav;
-
În intervalul orar 22:00–06:00 s-au produs 26 accidente rutiere grave, rezultând 12 persoane decedate și 17 persoane rănite grav.
Distribuţia după mediul producerii
Se constată că cele mai multe accidente grave au avut loc în mediul rural (81 accidente, ceea ce reprezintă 64% din total), având ca şi consecinţe decesul a 29 persoane (73% din numărul total de morţi) şi rănirea gravă a 63 persoane (62% din numărul total de răniţi grav).
Distribuţia după categoria de drum unde s-au produs
Din graficul alăturat, se constată că cele mai multe accidente grave s-au produs pe drumurile naționale, respectiv 48 accidente rutiere grave (38% din total, 50% din numărul de morţi, 46% din numărul de răniţi grav) și 29 accidente rutiere grave pe drumurile județene (23% din total, 18% din numărul de morţi, 30% din numărul de răniţi grav).
Pe străzi, în interiorul orașelor s-au produs 29 accidente grave (23% din total, 20% din numărul de morţi, 22% din numărul de răniţi grav).
Acţiuni şi rezultate pe linia combaterii infracţionalităţii rutiere
În anul 2017, efectivele de poliție rutieră au organizat și executat 3.362 acțiuni, urmărindu-se acoperirea zonelor cu risc crescut de accidente, a sectoarelor de drum unde circulația vehiculelor se desfășoară cu dificultate și a zonelor predispuse la săvârșirea de infracțiuni, atât în mediul urban, cât și în cel rural.
Pentru atingerea obiectivelor propuse, în funcţie de evoluţia problematicii specifice, permanent a fost adaptat modul de acţiune, activităţile desfăşurate de efectivul poliţiei rutiere vizând, în principal, două paliere: creşterea gradului de educaţie rutieră a participanţilor la trafic şi eficientizarea acţiunilor de impunere a legii.
Activitățile specifice poliției rutiere au urmărit o contracarare eficientă a fenomenului infracțional și contravențional rutier, materializându-se în :
-
înregistrarea a 840 infracţiuni, din care 404 pe linie de circulație rutieră, aplicarea a 43.844 de sancțiuni contravenționale, din care 42.010 pentru nerespectarea prevederilor OUG nr. 195/2002.
Situaţia sancţiunilor contravenţionale aplicate pentru combaterea încălcării normelor rutiere cu pericol deosebit pentru siguranța circulației, respectiv a principalelor cauze generatoare de accidente rutiere, se prezintă astfel :
-
-
-
traversarea neregulamentară – 3.993 (+178);
-
nerespectarea regimului legal de viteza – 14.002 (-3.385);
-
neacordarea de prioritate pietonilor 685 (-140);
-
conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice 392 (-66);
-
abateri ale bicicliştilor 2.700 (+1331);
-
abateri ale căruţaşilor 879 (+218).
-
-
-
reținerea unui număr de 3.882 permise de conducere și retragerea a 1.530 certificate de înmatriculare, precum şi 268 perechi de plăcuţe cu numere de înmatriculare pentru diferite defecțiuni tehnice și nereguli constatate;
-
s-a dispus măsura suspendării dreptului de utilizare prin reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare în cazul a 21 de autovehicule, din care 15 cazuri pentru efectuarea în mod repetat de transport public de persoane fără a se deţine autorizaţie taxi, iar 6 cazuri pentru lipsa licenţei de transport public de mărfuri.
-
au fost aplicate un număr de 45 de sancțiuni contravenționale la Legea 12/1990 privind activitățile comerciale ilicite, ocazie cu care au fost ridicate în vederea confiscării bunuri constând în 47.294,33 kg produse agroalimentare, 36,34 m.c. material lemnos, 1.180 ţigări şi 90 litri alcool.
POLIŢIA DE PROXIMITATE ŞI SIGURANŢA COMUNITĂŢII
În anul 2017 activitatea poliţiştilor de proximitate s-a desfăşurat cu respectarea competenţelor de efectuare a activităţilor de cercetare penală atribuite de cadrul dispoziţional în vigoare din anul 2016, când poliţiştilor de proximitate le-au fost stabilite competenţe de efectuare a activităţilor de cercetare penală şi cu privire la infracţiuni de furt săvârşite din societăţi comerciale de pe rafturi, în timpul programului sau furt între membrii familiei, distrugere, înşelăciune, comise în formă simplă, fără mod de operare etc.
În perioada analizată, poliţiştii de proximitate din cadrul Inspectoratului de poliţie Judeţean Gorj au soluţionat un număr de 1.178 dosare penale.
De asemenea, activităţile poliţiştilor de proximitate s-au axat pe prevenirea infracţionalităţii şi întărirea sentimentului de siguranţă publică în cadrul comunităţii.
Sub aspect statistic, situaţia activităţilor desfăşurate în cursul anului 2017, comparativ cu perioada similară a anului 2016, se prezintă astfel :
-
persoane consiliate: 3.776;
-
stări conflictuale aplanate: 522;
-
activităţi desfăşurate cu asociaţiile de proprietari: 350;
-
activităţi pentru prevenirea victimizării bătrânilor: 566;
-
activităţi desfăşurate cu administraţia publică locală: 178;
-
activităţi desfăşurate în unităţile de învăţământ: 2654 ;
-
activităţi desfăşurate cu O.N.G. - uri: 136.
SIGURANŢA COMUNITĂŢII
Pentru asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică, pe lângă activităţile curente şi participarea la evenimentele majore desfăşurate, în 2017 au fost întreprinse numeroase activităţi menite să prevină şi să combată fenomenul infracţional, astfel:
-
1.006 acţiuni cu efective lărgite;
-
1.120 de misiuni de ordine pe timpul adunărilor publice;
-
1.373 deţinători de arme verificaţi;
-
1.876 de intervenţii la solicitarea cetăţenilor (fără intervenţiile la evenimentele semnalate prin SNUAU 112).
Dintre rezultatele obţinute, menţionăm:
-
2.369 de stări conflictuale aplanate;
-
991 de infracţiuni descoperite în flagrant, cu ocazia activităţilor operative executate;
-
125 de minori lipsiţi de supraveghere depistaţi din care 69 predaţi părinţilor şi 56 predaţi autorităţilor;
SIGURANŢA ÎN ŞCOLI
Siguranţa în unităţile de învăţământ, prevenirea victimizării minorilor, a delincvenţei juvenile şi siguranţa celor care le frecventează, reprezintă preocupări primordiale ale Poliţiei Române în fiecare an şcolar.
Pentru creşterea gradului de siguranţă al elevilor şi cadrelor didactice, poliţiştii au acţionat zilnic, efectuând 10.362 activităţi în unităţile de învăţământ. Au fost organizate 7.823 patrulări în zona adiacentă unităţilor de învăţământ şi s-au desfăşurat 2.582 activităţi educativ – preventive, fiind abordate teme pentru prevenirea evenimentelor negative în şcoli.
Statistic, la nivelul judeţului Gorj, în anul 2017, au fost sesizate 32 infracţiuni în incinta şi zona adiacentă unităţilor de învăţământ preuniversitar (toate în incintă), ceea ce reprezintă o medie de 0,062 infracţiuni/unitate de învăţământ.
Toate cele 32 infracţiuni sesizate în şcoli au fost comise în afara ariei de acţiune directă a poliţiştilor. Având în vedere această situație la întâlnirile lunare ale Grupului de lucru constituit la nivelul județului Gorj, s-a luat măsura organizării unor activități preventive cu elevii, în cadrul orelor de dirigenție, pentru prevenirea faptelor comise cu violență.
Zona de comitere
Faptul că nu au fost sesizate infracţiuni comise în zona adiacentă, s-a datorat prezenţei forţelor de ordine la orele de intrare/ieşire a elevilor la/de la cursuri, în anul 2017 poliţiştii executând 7.823 patrulări. S-a constatat că 43,75 % (14 fapte) din infracţiunile sesizate pe parcursul anului 2017 au fost comise în licee, colegii şi 56,25 % (18 fapte) în şcoli generale.
Genuri de fapte
Autori infracţiuni
COMBATEREA CRIMINALITĂŢII
Infracţiuni sesizate
În anul 2017 au fost sesizate 9.573 de infracţiuni faţă de 9.703 în 2016, fiind înregistrată o ușoară scădere de 1,34%.
INDICATORI |
2016 |
2017 |
(+/-) |
% |
Infracţiuni sesizate - TOTAL- economico-financiare - judiciare - altă natură |
9.703 1.154 5.502 3.047 |
9.573 1.144 5.482 2.947 |
-130 -10 -20 -100 |
-1,34 -0,87 -0,36 -3,28 |
-
Infracţiuni în mediul urban: 4.806 infracţiuni (50,20% din total);
-
în mediul rural: 4.752 infracţiuni (49,63 % din total);
-
15 infracţiuni au fost sesizate ca fiind comise în străinătate (0,17 %);
-
Evoluţia principalilor indicatori ai infracţiunilor sesizate
La infracţiunile sesizate contra persoanei se constată o creştere de 2,29 %, în anul 2017, fiind sesizate 3.124 de infracţiuni, faţă de 3.054 în perioada similară a anului 2016.
Cele mai importante genuri care au înregistrat modificări în evoluţie sunt :
-
lovirea sau alte violenţe: + 4,91% (de la 1.568 înregistrate în anul 2016 la 1.645 în anul 2017);
-
infracțiuni contra libertății persoanei: -3,86% (de la 804 înregistrate în anul 2016 la 773 în anul 2017);
-
ameninţarea: - 6,15% (de la 732 înregistrate în anul 2016 la 687 în anul 2017);
-
vătămarea corporală: -66,67% (de la 6 înregistrate în anul 2016 la 2 în anul 2017);
-
violarea de domiciliu: -7,94 % (de la 126 înregistrate în anul 2016 la 116 în anul 2017).
CRIMINALITATEA ECONOMICO-FINANCIARĂ
Din analiza tendinţei generale a criminalităţii economico-financiare în anul 2017, a rezultat faptul că la nivelul judeţului Gorj s-au menţinut principalele trenduri manifestate în anul precedent și s-a pus un accent deosebit pe documentarea şi cercetarea activităţii infracţionale în cauzele complexe, care prejudiciază grav bugetul de stat şi pe recuperarea prejudiciului cauzat.
În perioada analizată pentru dosarele penale înaintate la parchet de către ofiţerii serviciului de investigare a criminalităţii economice cu R.T.U.P au fost emise de către procurori 34 rechizitorii. Rechizitoriile au fost emise în următoarele domenii:
- evaziune fiscală: 22
- contrabandă: 2
- înşelăciune: 1
- achiziţii publice/corupţie: 1
- proprietate intelectuală: 2
- alte domenii: 6
De asemenea, s-a propus declinarea la DNA/DIICOT a 7 dosare penale ( DNA-4; DIICOT-3), iar în perioada similară a anului 2016 au fost înaintate cu declinare 19 cauze penale .
Analiza evoluţiei criminalităţii ce aduce prejudicii bugetului general consolidat al statului scoate în evidenţă faptul că în primele anul 2017 la nivelul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Gorj au fost înregistrate 162 infracţiuni de evaziune fiscală, din care: 83 din oficiu, 3 infracţiuni la Codul Fiscal şi 25 infracţiuni la Codul Vamal privind contrabandă cu ţigarete .
Comparativ cu perioada similară a anului 2016 se observă o creştere la infracţionalitatea sesizată în domeniul contrabandei cu produse accizabile, şi o uşoară scădere la faptele de evaziune fiscală.
Finalitatea activităţii de urmărire penală în domeniul evaziunii fiscale s-a concretizat prin întocmirea a 22 rechizitorii şi 2 rechizitorii în domeniul contrabandei cu ţigarete, comparativ anul 2016, când au fost întocmite 15 rechizitorii în domeniul evaziunii fiscale şi 2 în domeniul contrabandei cu ţigarete.
Valoarea prejudiciului recuperat
La emiterea rechizitoriului a fost recuperat un prejudiciu total de 5.013.070 lei, reprezentând un procent de 82,76%.
În urma activităţilor preventive, au mai fost aplicate 1082 sancţiuni contravenţionale, conform prevederilor Legii nr. 12/1990, republicată, în valoare totală de 921.350 lei.
Criminalitatea gravă, comisă cu violenţă
În anul 2017 au fost sesizate 5.482 infracţiuni judiciare, în scădere cu 0,36 %.
Dintre acestea, cele privind criminalitatea gravă comisă cu violenţă nu prezintă o pondere semnificativă, înregistrându-se un procent de 0,33% din totalul infracţiunilor judiciare sesizate.
INFRACŢIUNI CU VIOLENŢĂ |
2016 |
2017 |
Evoluţie procentuală |
Omorul |
0 |
1 |
|
Tentativa de omor |
7 |
0 |
-100% |
Uciderea ori vătămarea nou-născutului săvârşită de către mama |
1 |
0 |
-100% |
Vătămarea corporală |
6 |
2 |
-66,67% |
Lovituri cauzatoare de moarte |
1 |
0 |
-100% |
Tâlhăria |
22 |
20 |
-9,09% |
Criminalitatea contra patrimoniului
Infracţiunile contra patrimoniului înregistrează un uşor trend ascendent de 2,78% în anul 2017, fiind sesizate 3.326 infracţiuni, faţă de 3.236 în anul 2016, cauzată în principal de creşterea cu 25,74% a infracţiunilor de distrugere, de la 676 în anul 2016 la 850 în anul 2017.
Infracţiunile contra patrimoniului reprezintă 60,82 % din totalul infracţiunilor judiciare sesizate în anul 2017.
Se înregistrează creşteri la furturile din anexe gospodărești de la 146 în anul în 2016, la 177 în anul 2017(+21,23 %), din societăţi comerciale de la 167 în anul în 2016, la 176 în anul 2017(+5,39% ), dar şi scăderi la furturile din locuință cu -11,84% (de la 180 în anul 2016 la 335 în anul în 2017), de auto cu -13,33 % (de la 30 în anul în 2016, la 26 în anul 2017).
De asemenea, scad furturile de componente din exteriorul auto (oglinzi, ştergătoare, roti, etc.), de la 40 în anul în 2016, la 36 în anul 2017, (-10,00%).
În ceea ce priveşte infracţiunile de tâlhărie, se constată o ușoară scădere de 2 fapte de la 22 la 20 infracţiuni sesizate (-9,09%). Infracţiunile de tâlhărie comise prin smulgere înregistrează creșteri de la 14 în anul în 2016, la 16 în anul 2017 (+14,29%).
Infracţiunile contra patrimoniului sunt favorizate, în special de factori de ordin socio-economic (şomaj, lipsa unor soluţii de reintegrare socială, degradarea mediului educaţional) şi legislativi. La acestea se adaugă lipsa reacţiei publice la comiterea unor astfel de fapte şi tratarea cu superficialitate a măsurilor de protecţie recomandate de poliţie.
EVOLUŢIA INFRACŢIUNILOR CONTRA PATRIMONIULUI |
2016 |
2017 |
Evoluţie procentuală |
TOTAL infracţiuni contra patrimoniului |
3.236 |
3.326 |
+2,78 % |
Furtul |
1.834 |
1763 |
-3,87 % |
Tâlhăria |
22 |
20 |
-9,09% |
Tulburarea de posesie |
250 |
249 |
-0,40% |
Distrugerea |
676 |
850 |
+25,74% |
Înşelăciunea |
291 |
273 |
-6,19% |
Regimul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase
La finalul anului 2017, în evidenţe erau înregistrate şi autorizate 1.865 persoane fizice, care deţin 2.536 arme letale şi 761 arme neletale, 54 persoane juridice care deţin 629 arme, din care 434 letale şi 195 arme neletale.
Au fost organizate şi desfăşurate 214 acţiuni în baza planurilor de acţiune întocmite la nivelul I.G.P.R. şi a planurilor proprii. Urmare a activităţilor desfăşurate, au fost constatate 163 infracţiuni.
De asemenea, au fost indisponibilizate, în vederea confiscării :
-
62 arme diferite tipuri şi calibru,
-
371 bucăţi muniţie,
-
409,85 kg substanţe periculoase,
-
709 kg articole pirotehnice
Prin activităţile proprii desfășurate şi urmare a cooperării cu structurile operative și instituţiile cu atribuţii în domeniu, s-a realizat menţinerea sub control a situaţiei operative pe acest segment, nefiind înregistrate evenimente grave săvârșite cu arme sau cu ocazia partidelor de vânătoare desfășurate pe fondurile cinegetice.
Pe linia prestării de servicii către populaţie, au fost efectuate verificări și au fost vizate 154 permise de armă, au fost eliberate 122 de permise de armă, precum şi 200 autorizaţii pentru procurarea de arme letale şi 39 autorizaţii pentru procurarea de arme neletale.
Cu ocazia verificărilor efectuate privind autorizarea persoanelor fizice pentru a deține, purta, folosi arme și muniții, în 3 cazuri s-a comunicat solicitanților că nu îndeplinesc condițiile pentru a deține, purta, folosi arme și muniții deoarece prezentau pericol pentru ordinea publică, viața și integritatea corporală a persoanelor. De asemenea, s-a dispus anularea dreptului de deţinere, respectiv port şi folosire a armelor în 74 de cazuri, respectiv suspendarea acestui drept, în 5 cazuri.
Infracţionalitatea în domenii specifice
Prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional în sectorul silvic constituie o preocupare majoră a poliţiei, în condiţiile în care, acesta tinde să devină din ce în ce mai complex, având implicaţii deosebite asupra mediului înconjurător, ecosistemului şi economiei naţionale.
Activităţile specifice executate la nivel județean de structurile de ordine publică în anul 2017 pentru prevenirea şi combaterea tăierilor ilegale de arbori din păduri, a faptelor ilegale asociate din circulaţia, depozitarea, prelucrarea şi comercializarea materialului lemnos, comparativ cu perioada similară din anul 2016 se prezintă astfel:
-
611 planuri de acţiune întocmite ;
-
4.143 controale executate, din care:
-
3.114 controale organizate pe linia legalităţii transportului materialului lemnos;
-
454 controale organizate în fondul forestier;
-
417 controale organizate pe linia provenienţei, prelucrării, depozitării şi valorificării materialului lemnos;
-
158 alte controale în domeniul silvic.
-
848 obiective verificate, din care:
-
85 exploatări forestiere verificate;
-
121 târguri, oboare, piețe verificate
-
73 instalaţii de debitat verificate;
-
11 ocoale silvice/structuri subordonate, verificate;
-
94 depozite verificate;
-
464 alte obiective verificate;
-
5.180 de vehicule controlate (inclusiv atelaje).
La acţiunile executate pentru prevenirea şi combaterea tăierilor ilegale de arbori din păduri şi a faptelor asociate din circulaţia, depozitarea, prelucrarea primară şi comercializarea materialului lemnos, au fost angrenate efective de poliţie din cadrul I.P.J. Gorj, specialişti din cadrul Gărzii Forestiere Rm. Vâlcea, specialişti din cadrul Direcției Silvice Gorj și reprezentanți ai ocoalelor silvice private ce administrează fond forestier pe raza județului Gorj.
În urma activităților de prevenire și combatere a tăierilor ilegale de arbori, a faptelor ilegale în domeniul silvic au fost constatate următoarele:
-
451 infracțiuni cu privire la regimul silvic;
-
720 de sancţiuni contravenţionale aplicate în anul 2017, din care:
-
718 la Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, în valoare de 1.577 mii lei;
-
2 la H G. nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, în valoare de 1.000 de lei;
-
4.479,86 m.c. de material lemnos confiscat, + 1.291,86 față de anul 2016;
La începutul anului 2017, la nivel județean se aflau în lucru 451 dosare penale privind infracțiuni la regimul silvic, iar în perioada de referinţă au fost înregistrate 264 dosare penale. Au fost soluţionate 244 de dosare penale, 16 din cele aflate în evidenţa dosarelor penale cu autori necunoscuţi.
Pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor comise asupra deţinătorilor de valori s-a acţionat pentru verificarea modului de respectare a prevederilor Legii nr.333/2003 şi HG 301/2012, fiind vizaţi principalii deţinători de valori: caselor de schimb valutar şi de amanet şi magazinelor de comercializare a bijuteriilor, magazinelor de comercializare a armelor şi muniţiilor, sălilor şi incintelor unde se exploatează jocuri de noroc sau se desfăşoară activităţi conexe acestora (pariuri sportive, supermarket-uri, hypermarket-uri, centre comerciale mari, transporturi de valori, oficii şi ghişee poştale aparţinând CNPR SA, unităţi financiar bancare, depozite cu diverse destinaţii, farmacii, unităţi de alimentaţie publică, primării, casierii furnizori de utilităţi şi servicii, alte categorii de unităţi care deţin, manipulează, depozitează şi transportă valori (bănci cooperatiste, CAR-uri, centre de procesare, etc.):
În perioada de referinţă au fost verificate un nr. de 65 unităţi financiar bancare, constatându-se că 3 din unităţile controlate nu au implementat în mod corespunzător cerinţele minimale de securitate pentru această categorie de obiectiv, iar la 2 unităţi au fost constatate deficienţe la sistemele electronice de securitate, ocazie cu care au fost aplicate un nr. de 6 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 25.100 lei.
Au fost verificate 38 unităţi poştale de pe raza judeţului, constatându-se că niciuna dintre acestea nu respectă cerinţele minimale de securitate, în sensul că nu există monitorizare şi intervenţie. Au fost aplicate 7 sancţiuni contravenţionale reprezentanţilor CNPR SA- OJP Gorj, în valoare totală de 23.500 lei. Pe linia transportului de valori, au fost aplicate 2 sancţiuni contravenţională în valoare de 12.000 lei, pentru lipsa dotării cu arme de foc a agenţilor de securitate;
De asemenea, au fost controlate 41 de spaţii comerciale cu suprafeţe mai mari de 500 m2, constatându-se că în general, sunt respectate prevederile legale în domeniu. În urma acestor controale au fost trasate măsuri şi termene de remediere şi au fost aplicate 5 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 21.100 lei.
Au fost efectuate verificări la 8 societăţi specializate de pază, fiind aplicată o sancţiune contravenţională în valoare totală de 5.000 lei şi verificate 31 case de schimb valutar, fiind aplicate 5 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 4.100 lei.
În aceiaşi perioadă s-au efectuat un număr 243 controale la unităţile care desfăşoară activităţi în domeniul jocurilor de noroc, fiind aplicate un număr de 20 sancţiuni contravenţionale, 15 unităţilor beneficiare şi 5 firmelor de intervenție, în cuantum total de 78.500 lei.
Dinamica lucrărilor şi dosarelor penale
În anul 2017, s-a urmărit în mod deosebit creşterea nivelului calitativ al cercetării penale, prin dezvoltarea relaţiilor de colaborare cu unităţile de Parchet.
Astfel, conform dispoziţiilor Codului de Procedură Penală şi atribuţiilor ce le revin prin lege, cei 468 lucrători de poliţie judiciară, sub directa coordonare a procurorilor, au efectuat acte premergătoare şi/sau, după caz, activităţi de urmărire penală într-un număr de 11.242 dosare penale înregistrate în anul 2017.
La finalizarea cercetărilor, au fost înaintate unităţilor de parchet, un număr de 11.224 dosare penale din cele aflate în evidenţă (cu 458 mai multe decât în anul 2016), fiind soluţionate 1.901 dosare penale cu autori neidentificaţi.
ANUL |
SOLUTIONATE |
INREGISTRATE |
NR. POL JUDICIAR |
2016 |
11.322 |
11.060 |
515 |
2017 |
11.224 |
11.242 |
468 |
Situaţia persoanelor cercetate
-
PERSOANE CERCETATE
2016
2017
Persoane cercetate în infracțiuni cu U.P.I.
2.544
2.195
- pentru infracțiuni economico-financiare
299
286
- pentru infracțiuni judiciare
1.201
1.050
- pentru infracțiuni de alta natura
1.044
859
Din analiza dosarelor penale cu urmărirea penală începută aflate în lucru, rezultă că în perioada analizată, au fost cercetate 2.195 persoane, iar faţă de un număr de 273 persoane au fost dispuse măsuri preventive de reţinere, arestare sau control judiciar.
ACTIVITĂŢILE STRUCTURILOR DE SUPORT
Criminalistică
Având în vedere finalitatea judiciară, ca fiind indicatorul macro al eficienţei în oricare dintre ariile de activitate ale Poliţiei Române, prezentăm în continuare dinamica identificărilor criminalistice în perioada 2014-2017, care evidenţiază aportul structurilor criminalistice la efortul general de identificare a autorilor de infracţiuni şi probare a faptelor antisociale. Totalul identificărilor criminalistice în 2017 este de 509 persoane şi obiecte, în 368 de cauze.
Evoluția identificărilor criminalistice din perioada 2014-2017
|
Identificări criminalistice |
Cauze penale |
2014 |
590 |
421 |
2015 |
658 |
518 |
2016 |
371 |
396 |
2017 |
509 |
368 |
Aspectele menţionate evidenţiază de fapt, o creștere în plan cantitativ și calitativ în modul de abordare a activităţii de cercetare a locului faptei/expertiză, concomitent cu scăderea ușoară a numărului de evenimente.
În perioada supusă evaluării, rezultatele obținute în activitățile desfășurate evidenţiază o creștere în plan calitativ în modul de abordare a activităţii de cercetare a locului faptei, de întocmire a rapoartelor de constatare și expertiză criminalistică, precum și îmbunătățirea alimentării bazelor de date, pe fondul scăderii ușoare a numărului de evenimente.
Activitatea de cercetare la faţa locului
În perioada evaluată au fost efectuate 3.497 deplasări la faţa locului ocazie cu care au rămas în evidenţă pentru valorificare un număr de 19.126 urme, în baza cărora au fost identificate 509 persoane care au participat la săvârşirea unui număr de 368 de fapte.
Activitatea de constatare şi expertiză criminalistică
În această perioadă, la nivelul serviciului, au fost efectuate 448 expertize şi constatări criminalistice, fiind supuse examinării 3.408 probe în vederea formulării concluziilor.
CAZIER JUDICIAR, STATISTICĂ ŞI EVIDENŢE OPERATIVE
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Gorj a continuat activitatea eliberării pe loc a certificatelor de cazier judiciar, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice în programul de lucru cu publicul extins, până la ora 18. Tot în sprijinul cetăţenilor funcţionează şi alte 7 centre de eliberare a certificatelor de cazier judiciar în cadrul Poliţiei municipiului Motru şi a poliţiilor orăşeneşti din Rovinari, Târgu-Cărbuneşti, Novaci, Turceni, Bumbeşti-Jiu şi Tismana.
În cursul anului 2017 au fost eliberate 56.425 astfel de documente, dintre care 49.549 certificate de cazier judiciar, 3.947 copii de pe cazierul judiciar pentru instituţii din sistemul de apărare, siguranţă şi ordine publică, ori justiţie.
COOPERAREA CU CELELALTE INSTITUŢII DE APLICARE A LEGII
În actualul context legislativ, socio-economic şi evoluţia fenomenului infracţional, se poate aprecia că, efectivele de poliţie nu pot acţiona eficient fără o cooperare permanentă, sistematică şi eficientă cu alte instituţii ale statului, dar şi cu unităţi economice cu capital public sau organizaţii non-guvernamentale. Totodată, subliniem buna colaborare cu alte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne - I.J.J Gorj şi I.S.U. Gorj, sau cu atribuţii de culegere a informaţiilor.
În cadrul activităţii de combatere şi prevenire a criminalităţii, în perioada de referinţă, s-a avut în vedere abordarea unei colaborări interinstituţionale complexe, în vederea obţinerea unei finalităţi judiciare concrete.
INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE
Activitatea pe linie de relaţii publice s-a desfăşurat în conformitate cu instrucţiunile de linie ale M.A.I., Dispoziției MAI nr.2318 din 31.03.2011, privind organizarea și desfășurarea unor activități specifice domeniilor informare și relații publice, a Ordinului M.A.I. nr. 201/2016, privind organizarea și desfășurarea activității de informare publică și relații publice în M.A.I., Deciziei CNA nr. 220 din 24.02.20011, cu modificările și completările ulterioare și Legea nr. 544/2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public.
În acest sens, informaţiile transmise către cei 32 de jurnalişti acreditaţi în anul 2017, pe lângă Inspectoratul de Poliţie Judeţean Gorj, sub forma materialelor de presă (ştiri, comunicate de presă, etc.) au avut ca scop asigurarea unei informări corecte, obiective, oportune și echidistante a mass – media și a cetățenilor, cu privire la activitățile desfășurate de structurile MAI.
În anul 2017 au fost mediatizate principalele activităţi ale poliţiştilor, fiind transmise către mass-media 1.895 materiale de presă, prin intermediul a 256 de buletine şi a 125 comunicate de presă, emise zilnic şi postate pe site-ul inspectoratului, a 30 briefinguri, 6 conferințe de presă, 1.465 intervenţii radio şi 1.305 TV.
Totodată, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Gorj, prin Compartimentul de relații publice, manifestă comunicare cu mass – media locală şi centrală, fiind prezentate echidistant atât aspectele pozitive, cât şi negative.
Au fost mediatizate 3 materiale video, inscripţionate cu sigla „POLIŢIA ROMÂNĂ”, cu caracter informativ-preventiv privind siguranța în mediul online și violența în familie. Au fost realizate 2 materiale video cu ocazia sărbătorilor de iarnă, inscripţionate cu sigla „POLIŢIA ROMÂNĂ”, care au fost postate pe pagina de facebook a Poliției Române.
Relaţia cu publicul
În cursul anului 2017, au fost primite de la cetăţeni şi alte instituţii un număr de 1960 petiţii, care au fost transmise spre competentă soluționare structurilor de poliție şi au fost primite în audiență de către conducerea inspectoratului un număr de 173 persoane.
RISCURI ŞI VULNERABILITĂŢI IDENTIFICATE
Pentru anul 2018, Inspectoratul Judeţean de Poliţie Gorj a identificat următoarele riscuri şi vulnerabilităţi:
-
-
Criminalitatea economico-financiară (evaziunea fiscală, infracţiunile din sfera spălării banilor, infracţiunile din sfera drepturilor de proprietate intelectuală şi industrială) se manifestă ca un fenomen complex, infiltrându-se strategic în economia legală;
-
Criminalitatea în medii specifice (infracţiuni la regimul silvic, etc.);
-
Diversificarea spectrului infracţional, în special în domeniul armelor (contrabandă, deţinere ilegală, etc.) şi apariţia unor noi moduri de operare;
-
OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI PENTRU ANUL 2018
În cadrul managementului prevenirii şi combaterii criminalităţii şi având în vedere realităţile impuse de evoluţia continuă a societăţii, respectiv a situaţiei operative înregistrate pe raza de competenţă, Inspectoratul Judeţean de Poliţie Gorj urmăreşte realizarea :
-
-
-
-
-
Siguranţa cetăţeanului
-
-
-
-
-
-
-
-
Siguranţa stradală;
-
Siguranţa în mediul rural;
-
Siguranţa în mediul şcolar;
-
Siguranţa traficului rutier.
-
-
-
-
-
-
-
-
Asigurarea mediului de afaceri
-
-
-
-
-
Combaterea evaziunii fiscale;
-
-
-
-
Recuperarea prejudiciului;
-
Reducerea infracţiunilor contra patrimoniului;
-
Combaterea infracţiunilor la regimul silvic.
-
-
-
-
Identificarea şi destructurarea grupărilor infracţionale
-
Destructurarea grupărilor infracţionale care generează conflicte stradale şi a celor care comit infracţiuni grave sau cu moduri de operare deosebite.
-
-
-
-
-
Asigurarea resurselor umane, a mijloacelor materiale, financiare şi informaţionale necesare dezvoltării şi menţinerii capacităţii operaţionale a I.P.J. Gorj.
-
-
-
-
Rog să aprobați transmiterea materialului de bilanț către mass-media și postarea pe site-ul IPJ Gorj.
ÎNTOCMIT,
Inspector pr. de poliţie
LAZĂR – ANDREI ION